zondag 26 april 2009

Updateje

Het is al weer schandalig lang geleden dat ik de blog ververst heb.
Daarom maar even een nieuwe update.

De reden is voornamelijk dat ik het weinig nieuwe dingen heb gedaan/meegemaakt.
En om nu elke keer hetzelfde te vertellen...
Het betekent overigens niet dat het hier saai wordt, verre van.

Natuurlijk lopen de colleges gewoon door en de bijbehorende taaie artikelen worden in veel gevallen "gelezen". Ook de cursus Zweeds gaat zijn gangetje. Het gaat merkbaar makkelijker en ik begrijp meer en meer van de alledaagse gesprekken die je hoort, bijvoorbeeld op de radio of in de supermarkt.
Woordenschat neemt ook vlot toe, als ik meerdere malen een Zweeds woord tegenkomt word ik nieuwsgierig en zoek het even op. De uitspraak, en dan vooral de intonatie, is het moeilijkst, dit is in het Zweeds namelijk anders dan elke taal ik tot nu toe kende.
Simpele uitspraakregeltjes als "Köket" (= de keuken) zitten er wel redelijk in, je spreekt uit [sjeuhket]. Bepaalde klinker/medeklinkercombinaties hebben wat vreemde trekjes, maar oefenen helpt.

Qua studie volg ik nu Cross Cultural Management en Service Management.
Het eerste vak is een beetje uitleg over culturele verschillen in organisaties, wat de oorzaken/gevolgen zijn en dat je je er bewust van moet zijn... De nodige open deuren kom ik hier tegen, mede omdat ik zo'n soort bedrijfskundevak al in Groningen heb gevolgd. Met af en toe een case krijg ik niet bepaal een blij Finance-gevoel hierbij. Ik doe mijn werk netjes, maar dit vak zal ergens onderaan bungelen qua favoriete vakken.
En daarbij in de buurt komt het ander vak, Service Management.
Momenteel dus twee vakken die ik niet echt geweldig vind.
Service Management moet eigenlijk Service Marketing heten. Het idee: Alles wat verkocht wordt is een dienst. Zo is brood, geen brood, maar iets tegen honger. Een auto is niet alleen iets om van A naar B te komen, maar een status,- en veiligheidssymbool.
Als financestudent met een economie-achtergrond heb ik nogal moeite met deze onzin. Voor de kenners, ik houd nogal vast aan Smith. Het is dus duidelijk merkbaar dat het een bedrijfskundestudie is. Ik pas mij wel aan en speel de advocaat van de duivel als het moet, maar ik heb mijn bedenkingen, vooral vanwege het gebrek aan "meetbaarheid".

Qua uitstapjes/trips was april iets rustiger:
Begin april een zaterdagje wezen shoppen in Stockholm. Één van de eerste dagen met lekker weer, een mooie stad en volop keuze. Hoewel ik eigenlijk schoenen wilde kopen, kwam ik met van alles behalve schoenen terug, een goede reden om snel nog eens te gaan.

Verder ben ik paaszondag in een stadje in centraal Zweden geweest, Örebro.
Een leuk stadje, met een kasteeltje, kerkje en een watertoren.
Helaas bijna geen foto's gemaakt (reisgenoten wel, daar wacht ik nog op).
Ook konden we daar de watertoren op wat een mooi uitzicht op de stad gaf.


Verder natuurlijk wel weer de wekelijkse (?) feestjes.
De ene week ga ik wat meer (3x p/w) uit dan de ander (1x p/w), maar doordat het vroeg begint en vroeg eindigt heeft het geen (nadelig) effect op het studeren (als mijn ouders nu niet tevreden zijn.... :D )
Het blijft wel ontzettend wennen om tegen negenen al in een kroeg/club te staan.





Verder weinig bijzonders, komende week wordt hier in Uppsala sista april gevierd (=laatste van april), ook wel Valborg (spreek uit: [Valborj]). In Uppsala worden dan meer dan 100.000 feestvierders verwacht, dus hopelijk een goede vervanger voor Koninginnedag. Dan komt ook een maat uit Groningen langs, dus begin mei zal wel een nieuwe update verschijnen met die belevenissen.

Tot slot nog de huizkamerquiz:
- Jag har långt hår men jag är kort
- Sverige är en stor land
- Jag tycker om mat
- en säng
- en bord
- pengara
- små
- Han studerar bara ekonomi
- Du måsta komma hit och hämta det
- Det är inte dyrt
- ett kylskåp

Succes ermee!

1 opmerking:

  1. Gelukkig weer een berichtje van je. De huiskamerquiz ga ik deze week oplossen. Verloot je bij terugkomst in Nederland prijzen voor de juiste oplossingen; en maaak ik een beetje kans op een leuk prijsje?
    Eerst ga ik me aanmelden met je nichtje Jannie voor Lingo! Ja, je leest het goed. Ha ha.

    BeantwoordenVerwijderen