zondag 10 mei 2009

Moeilijk haar en moeilijke broeken

Voor begin mei had ik weer een update beloofd, dus hier is ie dan.

De vorige update eindigde een paar dagen voor Valborg, hét grote feest van Uppsala (en Lund trouwens).
Maandag en dinsdag netjes Zweedse college gevolgd, het is bijna afgelopen, half en eind mei zijn er de luister-, en geschreven tentamens.
Normaal heb ik maandag en woensdag Zweeds, maar woensdag 29 april komt Erik (maat/huisgenoot Groningen) aan en het leek mij wel netjes om 'em fatsoenlijk op te vangen.
Met Zweeds vooral geoefend en herhaald wat we al gedaan hadden, puur als voorbereiding op de tentamens. Volgens mij gaat dat wel goed komen, zelfs de moeilijkste oefeningen (volgens de docente) gaan mij wel goed af (dat geldt overigens voor de meeste Nederlanders en Duitsers in mijn groep).

Woensdag 29 april, aan het einde van de middag kwam Erik aan op station Uppsala.
Eerst maar richting naar mijn kamer gelopen (dat zouden we nog veel doen, lopen, in die paar dagen). Daar even wat bagage gedumpt en wat voedsel in elkaar geklust.
Hierna al vrij snel weer terug de stad in, op naar het eerste feestje.
Het was immers Kvalborg (samenvoegen van kval = avond, en Valborg = hét feest), de plaatselijke Koninginnenach eigenlijk, alleen begint met al om 15.00 uur.
Na een vrij lange rij (daar houden Zweden immers van) kwamen we binnen bij Stocken (Stockholms nation) en kon de meeting worden ingeluid.
Hier onder alvast een filmpje, genomen op die avond.

Het is dus geen truttig samenzijn waar men aan een tafel zit en zit te klaverjassen, maar een echte clubavond.

Al met al een goeie start, de volgende dag Valborg. Het traditionele champagne-ontbijt werd een wat normale Hollandser ontbijt en kwart voor 10 stonden Erik en ik al netjes in de stad bij de rivier.
Want om 10 uur ging de bootrace van start, studenten hadden van hout en piepschuim boten/vlotten in elkaar geknutseld en gingen daar de Fyrisrivier mee af, één grote happening.


Het lijkt een kalm riviertje, maar verder stroomafwaarts gaat het er wat ruiger aan toe, een watervalletje, van ongeveer anderhalve meter hoog:






's Middags voornamelijk in het park bij het Ekonomikum (mijn faculteit gezeten). Het was uitstekend weer, zonning, lekker warm, muziekje, biertje en vrij druk.





Donderdagavond hebben we weer even een biertje gedaan in een nation (V-Dala).

Vrijdag een beetje uitgeslapen, van lopen en drinken wordt men moe...
Rond de middag zijn we weer richting de stad gegaan en hebben we langs de rivier gezeten, beetje eten en drinken. Ook weer vrij druk, want er waren er meer met datzelfde idee.





Zaterdag was het tijd voor een dagje Stockholm.
40 minuutjes met de trein en wederom stralend weer, kan bijna niet beter.
Bij aankomst eerst even een bakkie koffie in Stockholm, op een kade.



Daarna naar Gamla Stan, het oude Stockholm gegaan en daar een rondje gelopen.

(Klik op de foto voor een panoramisch beeld)


Daarna doorgelopen naar Gröna Lund, een (pret)parkje midden in Stockholm.




Via de winkelstraten (ik heb nog even een zonnebril (gróót) en flipflops gekocht) terug gesjokt richting het station en de trein terug naar Uppsala genomen.
's Avonds in Norrlandsnation (leuke kroeg) een paar uitrustbiertjes gedaan.

Zondagmorgen rustig aan opgestaan en ontbeten, Erik de koffer laten pakken en weer terug naar het station de 4 dagen zaten er al weer op.
Het was gezellig, prima weer, veel gezien, veel gedaan, top.

Verder had ik afgelopen week een normale studieweek, een paar college's/seminars en 2x 2 uur Zweeds.
Ter afsluiting nog even een foto van mijn nieuwe zonnebril in actie:


Én nog even een korte huiskamerquiz, hopelijk is deze een beetje te doen:
- Jag tvättar kläder
- Jag måsta sova
- Vad är det för månad just nu?
- Nej tack, det är bra så.

3 opmerkingen:

  1. He Ton,

    Lang níet meer 'gesproken'. Hoe is het in Zweden? Vermaak je je er nog een beetje. Nog een maandje ofzo toch?
    Hier alles goed, gaat zo z'n gangetje. Succes nog de laatste loodjes!
    Mzzl.
    Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ton.
    Pittig muziekje, en weer een gezellig verhaal. Het studentenleven is nog niet zo gek.
    De huiskamerquiz ga ik ook nog oplossen, maar het antwoord stuur ik naar je e-mailadres.

    Groeten van Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Wout,
    Ja, vermaak mij nog opperbest hoor.
    Inderdaad nog een klein maandje, dan zak ik weer af naar Nederland. Heb ik op zich ook wel weer zin in hoor!

    BeantwoordenVerwijderen