woensdag 1 april 2009

Stockholm(s), Parties and Pics

Goeiedag eem! Alwéér twee weken verdwenen.
Natuurlijk weer van alles gedaan, beleefd en nagelaten, tijd voor een verhaaltje dus.

Om maar even te beginnen bij mijn vorige blog, toen ik beloofde om zo spoedig mogelijk (ongeveer nu dus) extra foto's van het skiën te laten zien:




Tot zo ver sneeuw, kou en andere winterse toestanden, het is ondertussen al sneeuwvrij hier en de temperatuur komt alleen 's nachts nog een enkele keer onder nul. Korte-broeken-weer dus.

Natuurlijk doe ik naast leuke dingen ook nog nuttige dingen, zoals studeren. In één van de eerdere blogs heb ik al genoemd dat ik een tentamen heb gemaakt en dat ik een rapport (waardering van een onderneming) moest schrijven.
Het resultaat van het tentamen kwam als eerste binnen, een "A". En dat is de zogeheten ECTS-grading. "E" betekent de laagste slagingsscore, ("F" en lager is dus zakken) en dat betekent dat "A" de hoogste slagingsscore is. Dat is dus lekker. In Zweden is "B" en hoger trouwens een "VG", wat staat voor: "Väl godkänd (Passed with distinction)"
Blij met het resultaat natuurlijk, hoewel dit vak wel té makkelijk is binnengehengeld, voor mijn gevoel tenminste. Eenvoudig tentamen en dan een "A" halen is minder leuk dan een zwaar tentamen en een "C"...
Voor het andere vak hadden we het rapport eind maart ingeleverd en een ruime week later (paar dagen geleden) kregen we daarvoor het cijfer terug. Een Zweedse "VG", dat betekent dus automatisch een "B" of hoger. Hier ben ik dan een stuk tevredener mee.
Nu ligt er de mogelijkheid om de laatste twee vakken ook met een "B" of hoger af te sluiten en dan zou ik, eventueel, cum laude in Zweden kunnen afstuderen. Wie had dat gedacht? Ik in ieder geval niet. Het geeft wel wat extra motivatie om de laatste twee vakken ook wat harder aan te pakken.

Goed, genoeg serieuze onderwerpen weer.
Tijd voor Stockholms! Dat is inderdaad wat anders dan de stad Stockholm, het is de studentenvereniging waar ik lid van ben en waar ik donderdagavond vaak te vinden ben.
Ook daar zijn wat foto's van natuurlijk.


Hier samen met Luc en Jeroen, twee fysiotherapeuten uit Limburg.






Afgelopen weekend stond in het teken van het bezoek van mijn ouders aan Stockholm/Uppsala.
Zaterdagmorgen zouden ze landen in Stockholm en ik zou ze van het vliegveld halen om met ze door te reizen naar de stad Stockholm zelf.
Rijkelijk vroeg stond ik in de in aankomsthal en na een bakkie koffie (of zoiets) en een broodje kwamen ze netjes op tijd in Zweden.
Toen de snelle trein naar Stockholm gepakt en daar een kop koffie (of zoiets) gedronken voordat we in het hotel incheckten. Het hotel lag letterlijk vlakbij het centraal station en perfect gesitueerd in de stad, prima dus.

Zaterdagmiddag zijn we naar Gamla Stan gelopen, de oude binnenstad van Stockholm. Hier vind je een hoop kleine straatjes, met ontelbaar veel winkeltjes, een aantal kerken en wat dies meer zij.







Verder staat op dat eiland het Koninklijk Paleis (groot!) en ligt er de Zweedse Rijksdag/het parlementsgebouw.





Zondags een klein museumrondje gedaan in Stockholm, allereerst naar het Nationalmuseum, waar ze een collectie moderne kunst hadden (ze stallen soeplepels en ladenkasten uit, nu vraag ik je...) maar ook een grote collectie meesters, waaronder veel Hollandse en Vlaamse. Bijvoorbeeld Rubens, Rembrandt en van Gogh.



Na een uurtje of twee zijn we doorgelopen naar het Vasamuseum. Een museum dat gebouwd is rondom een 17de eeuws oorlogsschip wat direct in haar eerste vaart zonk.
Het schip heeft ruim 300 jaar op de zeebodem in Stockholm gelegen, tot het in de jaren 50 is teruggevonden en naar bovengehaald.









Zondagavond ben ik alvast teruggereisd naar Uppsala, omdat ik op maandag twee college's had. Mijn ouders zouden maandag aan het begin van de middag richting Uppsala komen om ook daar een kijkje te nemen.
Toen ik ze had opgepikt kreeg ik een opmerkelijk verhaal te horen, wat zij 's morgens hadden meegemaakt in Stockholm.
Ze waren nog even naar Gamla Stan (oude stadshart) geweest om wat rond te lopen/te shoppen.
Mijn moeder was één van de vele antiek/interieurwinkels daar binnengelopen, terwijl mijn vader buiten wat rond keek.
Boven de deur van de winkel hing het volgende bord:

Klik op de foto en je krijgt hem in het groot, er staat op: "Gaet het wel men heeft veel vrinden keert het luck wie kan se vinden". Een Nederlandse tekst dus, leuk en aardig, maar op zich niet zo heel gek, want de invloeden van Nederland en Duitsland in die tijd waren best groot in Stockholm/Zweden.

In de winkel, was er achter de kassa een doorkijk, met een tekst op de muur:

(wederom is de foto klikbaar, eigenlijk zijn ze dat allemaal trouwens)
Er staat op die muur:

Anthoni Brujns Hus
Uppfört 1660

De verbazing was groot kan ik u melden!
Het toeval dat ze precies in die winkel naar binnenstappen en dat treffen...

De naam Bruijnis is nu niet te meest voorkomende naam in Nederland en natuurlijk helemaal niet in Zweden. En dan zeker in combinatie met de voornaam Anthoni.
Voor degenen die het (nog) niet wisten, mijn volledige voornamen zijn Anthonie Nicolaas en zo werkt dat toch een heel aantal generaties terug.
Het huis bleek volgens de medewerkster inderdaad tot een Nederlander te hebben behoort, een koopman.
Bijzonder verhaal dacht ik zo.

Maandagmiddag zijn we dus even door Uppsala gewandeld.

De domkerk/kathedraal, net zo hoog als ie lang is, een ruime 100 meter.


In het 'oude' universiteitsgebouw. Ik heb er nooit les, maar toch... :)


Waar ik wél les heb


Woensdag heb ik mijn Zweedse docente de naam "Brujns" voorgelegd en gevraagd hoe zij dat zou uitspreken, op z'n Zweeds. Daaruit bleek dat de ui-klank er in zit.

Lijkt mij een mooi verhaal om mee af te sluiten, ik ga daar in Stockholm, zeker nog een kijkje proberen te nemen, want ik wil het natuurlijk ook zelf wel even zien.

3 opmerkingen:

  1. Nu ben ik wéér vergeten de 'huiskamerquiz' te plaatsen. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En niet alleen jij heet Anthonie Bruijnis, maar je vader ook! Niet gek dat hij helemaal confuus was, zoals ik hoorde.
    Gefeliciteerd met je studie-resultaten!
    En hier is het zooooomer. heerlijk.

    Groeten van Cora-Sophieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Cora,
    Klopt, in 'onze' familie is het wel redelijk gebruikelijk.
    Dat maakt het natuurlijk extra bijzonder, misschien dat er ergens een link ligt...

    BeantwoordenVerwijderen