dinsdag 17 maart 2009

Skiën en Zweeds fatsoen

Verscheidene mensen heb ik beloofd dat ik rond vandaag weer een nieuw bericht zou plaatsen. Vooral omdat de laatste paar dagen weer een aantal leuke dingen heb gedaan.

Afgelopen zondag wezen ben ik wezen skiën met een groep internationale studenten.
's Morgens moesten we om kwart voor 8 verzamelen in de stad en de bus zou ons naar Romme brengen.
Na twee uurtjes kwamen we dan bij een heuvel/berg aan, met een aantal leuke pistes:
- 23 pistes, waarvan de langste 2700 meter
- 19 km piste
- 60 hectare
- 500 sneeuwkanonnen
- 11 liften



Bij vertrek was het zonnig, maar gedurende de rit werd het grijzer, gelukkig was het bij aankomst weer strakblauw. Na de ski's gehaald te hebben ben ik maar begonnen met een makkelijke afdaling. Gelukkig hadden ze die ook, dus kon ik eerst even rustig oefenen. Want dit was eigenlijk mijn eerste echte skidag. Tot de lunch dus maar een beetje aanklooien. Na de lunch met 2 mede-Nederlanders (1 jongen uit de IFM groep uit Groningen en een dame uit mijn Zweedse klas) een (voor mij) lastigere helling gepakt. Deze was een stuk langer dan de pistes die ik tot lunch al had gedaan.
Ook mooier en uitdagender. Tot dat moment was ik nog niet onderuit gegaan, maar die helling was op 2 punten toch even net wat te lastig voor dat moment. Maar uiteindelijk heelhuids beneden gekomen. Al met al een geslaagde dag, voor herhaling vatbaar.


(In mijn nieuwe outfit)


Meer foto's en mogelijk een actiefilmpje van de skitrip hoop ik zo snel mogelijk te plaatsen.


Waarom opstaan op zondagmorgen tegen zevenen moeilijk was, is omdat ik de dag ervoor naar Finland ben geweest! Dat klinkt dramatischer dan het in werkelijkheid was.
Door twee Limburgers was ik gevraagd of ik zin had om mee te gaan naar Åland. Dit is een Fins eiland (met grote mate van autonomie) wat tussen Zweden en Finland in ligt.
Bij de Zweden is het erg populair om de boot te pakken naar het eiland en dan onderweg alcohol (geen belasting) te halen. Het leek ons wel aardig om de hoofdstad van het eiland te bezoeken, beetje cultuur snuiven.
Uiteindelijk blijkt er niet zo veel cultuur te vinden op Åland. Daarbij sluiten alle winkels op het eiland om 2 uur op de zaterdagmiddag. Extra probleempje: 2 uur Finse tijd, dat betekent 1 uur Zweedse tijd. Veel viel er dus niet te beleven. We hebben daar maar wat gegeten en een uurtje in een kleine Finse kroeg gezeten, met een gróóóót glas bier. Uiteindelijk wel een toffe middag gehad en veel gelachen.
Terug op de boot maar een flesje rum ingeslagen, je weet nooit waar het goed voor is.



Eenmaal terug in Zweden bracht de bus ons terug naar Uppsala. In de bus waren ook 2 kerels van de beveiliging ingestapt. Aanvankelijk dacht ik dat hun dienst erop zat, maar ze bleken met een reden mee te reizen.
Want op zo'n half uurtje voor aankomst was er wat onenigheid (woorden, geen bloed) tussen wat Zweden. Dus die grote, brede, kale (allemaal waar) kerels mochten even ingrijpen. En ik maar denken dat Zweden zo fatsoenlijk en netjes zijn, niet helemaal dus.

Dat laatste blijkt ook op de donderdagavonden, de stapavond in Stockholmsnation, waar ik lid van ben. Nooit vragen of je er langs mag, gewoon door iemand heen lopen is het devies. Waar we in Groningen/Nederland met een hand op de schouder iemand duidelijk maken dat we er graag langs willen nemen ze in Zweden niet de moeite.
Zo erg is het in Nederland dus niet gesteld met de onfatsoenlijkheid.
Wel zijn de feestjes in Stockholms erg leuk, met goeie muziek. Ik vermaak mij er wel.

Uiteraard ook gewoon Zweedse lessen gehad, gaat nog steeds prima. Gister (maandag) was het wat lastiger, maar nog steeds de moeite waard.
De gewone colleges staan op een wat lager pitje. Voor één vak een tentamen gemaakt, om 8 uur 's ochtends. Deze was niet zo moeilijk en ik hoop daarom wel op een voldoende. Verder zijn we bezig met de laatste dingen voor ons waarderingsrapport, het draait nu om het verbeteren van de stukken.

Bijna 2 weken geleden ook weer even gepokerd, deze keer ging het een stuk beter. Uiteindelijk kwam ik als winnaar uit de bus. Nu moet ik zeggen dat ik ook een handvol keer erg goeie kaarten in mijn handen kreeg, het nodige geluk dus.
Komende woensdag staat er weer een pokeravondje gepland, hopelijk gaat die ook een beetje naar wens.



Verder geen schokkende zaken, behalve dat ik vandaag eindelijk mijn nationskaart heb gekregen. Nu kan ik het papieren vodje weggooien. Foto's/filmpjes zullen hopelijk zo spoedig mogelijk volgen.

[Reageren kan dus door hieronder op "reacties" te klikken, een berichtje te tikken en vervolgens "Naam/URL" te kiezen.]

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jooow, leuk om weer een verhaal te lezen. Ben erg benieuwd naar meer foto's van het skiën ziet het er goed uit! Mooie omgeving, al plannen gemaakt om nog een keer te gaan?

    Hier is het eigenlijk ook al de hele week mooi weer, uit de wind en in de zon is het prima toeven zonder jas. Heb ook al weer het eerste terrasje gepakt van dit jaar (H)

    Grtjs Stephan

    ps. heb je al een skypeaccount?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog geen concrete nieuwe skiplannen.
    Maar dat kan nog komen.

    Skype net even geïnstalleerd, ton.bruijnis

    Terrasje en "met-zonder jas" klinkt goed.
    Hier nog steeds handschoenen weer, droog, zonnig maar koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ton.
    Leuk hè, skieen? Kun je wel remmen en de bochtjes mooi maken zonder dat je les hebt gehad?
    Hier is het inmiddels voorjaar geworden!Heerlijk, hoor.
    Er zat deze keer geen Zweedse woordentest bij je blog. Jammer.
    Dag, groeten van Cora-Sophieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Remmen lukte prima, bochtjes ging redelijk.
    Beetje ruim en niet zo snel, maar ach...

    De Zweedse test ben ik vergeten, de komende keer dan maar een extra lange! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Ton! Alles goed zo te lezen, mooi! De tijd zal wel vliegen voor je, als je zoveel dingen meemaakt. Dat van dat fatsoen, dat had ik niet achter die Zweden gezocht. Maar ja, aan de andere kant, het zijn net mensen... Wat voor muziek is hot in Zweden? Veel plezier en succes verder! Grts, Anton

    BeantwoordenVerwijderen