zondag 1 maart 2009

"Äta och dricka" and more...

Het vorige bericht is al weer twee weken oud, tijd vliegt!



Hierboven een foto van een pokeravondje.
Aanvankelijk ging het redelijk goed voor mij, maar helaas het potje niet winnend weten af te sluiten. Schrale troost is dat mijn directe tegenstander twee Azen in de handen had. Dan is verliezen niet zo erg meer.
Die tegenstander is trouwens de derde van links op de foto, met zonnebril. Een Zweed, opgegroeit in Brussel (franstalig) die een paar woordjes Nederlands kan.
Verder op de foto links een Chileen, een Tsjech, twee Zweden, een Oostenrijker en ik.

De avond daarvoor was er een corridor-party bij de overburen, studiegenoten. Gezellig!


Verder houdt het winterse weer hier nog redelijk aan.
Afgelopen paar dagen dooide het overdag een paar graden, maar vandaag (zondag 1 maart, eerste dag van de lente) is het ruim 35 graden kouder dan Curacao (ik ben een klein (!) beetje jaloers op Rudolf) en zo'n 15 graden frisser dan in Nederland.
Hieronder een paar impressiefoto's van het weer in de afgelopen anderhalve week:






Uiteraard heb ik ook nog steeds 2x per week twee uur Zweedse les en hieronder weer een nieuwe ronde in de huiskamerquiz:

- Vi pluggar svenska på Thungsbergvägen 3L.
- Uppsala är en mycket gammal stad.
- Man kan åka båt från Uppsala till Stockholm.
- Det åskar ibland på hösten i Sverige (voor de gevorderde beginner).
- Tjänare, hur är läget?
- Hej då, ha det så bra.

Het tempo in de lessen gaat nu wat omhoog, gelukkig bijna. Tot nu toe was het wat traag, vooral doordat de Britten en Australiers en wat andere kleinere nationaliteiten nogal wat moeite hadden om het te volgen.
De opkomst in de lessen is nog steeds wel goed, bij ons zijn de meesten nog elke les aanwezig. Uit een andere groep hoorde ik dat er van de 35 deelnemers er minstens 10 al waren afgehaakt.
De drempel ligt dan ook niet zo hoog, de lessen zijn namelijk gratis. Terwijl een cursusje 'vreemde taal' aan de RuG al gauw 250 euro kost.

Daarnaast ook gewoon bezig geweest voor mijn normale vakken.
Druk bezig geweest met het waarderen van een Zweedse onderneming en de daarbij behorende toekomst perspectieven.
Er zitten heel wat uurtje pc-werk in, maar het is allemaal vrij recht-toe-recht-aan.
Gelukkig zit ik dus in een groep met twee Zweden die er ook serieus mee bezig zijn. Zo lopen we mooi op schema zonder overdreven bizarre studie-uren te moeten maken.

Vorige week ook voor het eerst de "Fika" experience gehad.
Fika is een Zweeds (werk)woord, voor koffie doen, doorgaans met iets te eten erbij.
Het is ook heel populair en de koffiezaken zitten dan tussen 11 en 3 elke dag vol.
Als erbij heb ik "Kanelbulle" gekozen, dat is gebak/broodachtig iets met kaneel.
Lekker, maar érrug groot.



Na de koffie naar Gamla Uppsala gegaan, het oude Uppsala.
Op die plek is Uppsala ontstaan, later hebben ze de stad verplaatst naar een plek bij de rivier, wat handelstechnisch natuurlijk beter uitkwam.
Er staat een oud kerkje en verscheidene grafheuvels waar notabele Zweden begraven liggen/lagen.
Er staat ook een klein museum waar we even een kijkje hebben genomen.





Afgelopen donderdag heb ik voor wat vrienden gekocht.
Het was even proberen omdat ik voor 8 man moest koken, op elektrische platen (gas is zo veel fijner!!!) en ik had maar 3 pitten.
Uiteindelijk kwam er toch een heel behoorlijke maaltijd op tafel, al zeg ik het zelf. Het werd gelukkig ook bevestigd door de gasten, maar misschien was dat alleen beleefdheid.
Daarna nog wat nageborreld.

Eergister (vrijdag) naar een after-party geweest van een gasque (zo'n formeel diner). Zelf ben ik niet naar de gasque geweest omdat ik niet op tijd was met het kopen van een kaartje. Dus ben ik met een lotgenoot maar even een biertje wezen doen en daarna naar het feest. Op het feest was mooi druk, veel (nieuwe) bekenden. Waaronder twee Nederlandse dames uit mijn Zweedse les en mijn pokertegenstanders.
Uiteindelijk 3 uur (denk ik) thuis en dat terwijl ik half 10 vertrok, dat zijn toch mooie avonden.

Gister wat huiswerk gedaan en wat boodschappen gehaald.
Daarna naar Max geweest (ga ik zo eens in de 2 weken heen), het is een Zweedse fastfoodketen. En jemig, het voedsel is daar heel goed te eten!
McDonalds en zelfs de Burger King kan hier een puntje aan zuigen.
Goeie hamburgers met #$%^& (Ronald v. V?) saus. Het duurt even (10 minuutjes) voordat je je eten krijgt, maar dat is het meer dan waard.
En het is niet duurder dan een willekeurige Mac. Ik las ergens dat de keten aan het uitbreiden is richting Denemarken en Noorwegen, nu maar hopen dat ze ook naar Nederland komen.

Dag lieve kijkbuiskinderen, dat was het weer voor deze keer.
Reageer, stel vragen, ik zal zo snel mogelijk reageren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten