vrijdag 16 januari 2009

Hej hej!

Zo, de eerste post uit het zonovergoten Zweden.

Ik ben net terug van wat boodschappen nadat ik bij de informatiebijeenkomst ben geweest, maar ik zal bij het begin beginnen.

Donderdagmiddag ben ik naar Schiphol getogen om tegen 6 uur in het vliegtuig te stappen.
Binnen een uur zaten we al in het Zweedse luchtruim en na nog een uur waren we geland in Stockholm. Razendsnel (minder dan 15 min.) had ik mijn koffer en heb een taxi genomen naar het hotel voor die nacht.
Daar had ik een kleine, maar verder prima kamer.
Ik viel in het begin van Tomb Raider, dus heb ik dat maar afgekeken, verder nog even BBC World gekeken. Daar was "Breaking news", want een vliegtuig had de landing op de Hudson rivier ingezet in New York, altijd prettig nieuws als je zelf net uit het vliegtuig komt.

Vrijdagmorgen op tijd (voor mijn doen) opgestaan, ontbijtje gegeten en met de shuttle bus van het hotel terug naar het vliegveld. Daar een buskaartje gekocht richting Uppsala, welke na een ruime 10 minuten al vertrok. Zo stond ik kwart voor 10 met mijn koffer (ruim 27 kg) in het koude Uppsala.
Met een Fins meisje, die in dezelfde bus zat, ben ik naar het kantoor van de studentenhuisvesting gelopen. Daar moesten we allebei wachten totdat de personen die tot die tijd in onze kamers zaten hun sleutels hadden ingeleverd, dat kon wel tot 12 uur duren. Twee uur wachten dus. Het Finse meisje bleek rechten te studeren en vond de -11 graden wel meevallen, aangezien ze zelf uit Lapland kwam.
Uiteindelijk hebben de miepen achter de balie volgens mij een klein beetje verkeerd gekeken, want rond 11 uur hadden we onze sleutels. Toen de bus gezocht naar 'Kantorsgatan'. Een heel complex met een stuk of 10 identieke, grote gebouwen van zo'n 4 verdiepingen. Daar mijn koffer de trap opgezeuld en even rondgekeken.
Een prima kamer zo'n 16m2 en een apart toilet. Keuken is gezamenlijk.
Het ziet er goed uit, basic (lees: kaal). Bed, paar stoelen, groot bureau, tafel en een kast/planken.
Daarbij heb ik ook nog het geluk te mogen uitkijken op de moskee van de stad, als ze 's morgens vroeg hun mond maar houden. :D

Omdat de info-meeting pas om 3 uur zou starten heb ik een rondje gelopen en uitgekeken naar een supermarkt. Uiteindelijk kwam ik zelfs in het centrum van de stad terecht, maar een supermarkt had ik nog niet, wel knap koude voeten.
Daarom maar even een hamburger en een bakkie koffie (over de koffie kom ik straks nog te spreken) bij de McDonald's gehaald, want die zit op ongeveer 5 minuten lopen.

Tegen tweeën naar het Ekonomikum gelopen, want dat is het gebouw/faculteit waar ik moet wezen. Binnen een half uurtje was ik daar, dus daar maar weer een bakkie leut.
Toen wat info aanhoren van de faculteit, ondertussen bleken er heel wat Nederlanders in de zaal te zitten, waarvan ik er een paar (van gezicht) ken, altijd gezellig.
Pas rond 5 kwam ik het Ekonomikum uit, wel een paar honderd kroon lichter, want er zijn nogal wat studentikoze activiteiten die worden gepland, en leuk lijken.
Toen de supermarkt maar gezocht en op aanwijzingen van een medestudent en wat Zweden gevonden.
Dus ik hoef niet met een knorrende maag naar bed.

Morgen maar nog wat meer shoppen en alvast naar een fiets uitkijken.

Tot zover de update, lijkt me lang zat.



Ps. over de koffie: In Zweden zet men een pot koffie en laat dat gerust een paar uur op een warmhoudplaatje staan en dan dat jou voor 20 kroon = 2 € verpatsten.
De eerste de beste die Senseo nog durft te vervloeken kan na een bezoek aan Zweden een draai om zijn/haar oren krijgen.

Pps. mijn nummer in Zweden is +46 76 2122619, mocht je willen smsen/bellen.

Ppps. Foto's heb ik nog niet, druk druk, ze komen zo snel mogelijk.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Ton.
    Ik dacht dat je met een hele groep naar Uppsala zou gaan...
    De Zweedse koffiezetmethode bestond vroeger in Nederland ook. Bij café's/restaurants stond dan soms buiten een bord met "de koffie is klaar".
    Sterkte en groeten van

    Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er gaat een hele groep naar Uppsala, maar allemaal op eigen gelegenheid. Vrijdag heb ik er al een paar gesproken, vandaag (zaterdag) zal ik weer een aantal treffen en de rest zie ik vanaf maandag in college's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig voor je, anders ben je zo alleen.
    Heb je al een fiets?
    Ligt er sneeuw of vriest het alleen? Schaatst men daar ook zoals hier?

    Cora

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap die associatie nog steeds niet: koffie vs. Senseo...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jo Ton,

    Inmiddels al een fiets gescoord? Als Nederlander moet je daar natuurlijk een fiets hebben ;-)!

    Trouwens, kan ik me hier niet abonneren op een rss-feed ofzo?

    grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nope, nog geen fiets gescoord.
    Probeer dit eens als feed: http://tonbrownies.blogspot.com/feeds/posts/default

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Ton!
    Nice zo je eerste verhalen. Lekker hoor al die belevenissen. Succes met college volgen van de week enne viel spass met het ontdekken van de mogelijkheden daar.
    Ik ga een spetterende dans instuderen om te behandelen deze week tijdens het lesgeven :D
    Take care & ride on!

    BeantwoordenVerwijderen