dinsdag 3 februari 2009

Sigtuna en Uppsala

Zo, weer een nieuwe week, dus ook weer een nieuwe blogupdate.

Uiteraard een weekje met wat college's, zowel hoorcollege's(lectures) en werkcollege's(seminars).

Het was een vrij drukke week, er moest voor beide vakken namelijk het nodige worden voorbereid en ingeleverd.
Voor Advanced Company Valuation moest de historische waardering worden gemaakt. Hoop cijfertjes en hoop werk, maar uiteindelijk is het volgens ons voor 99,5% goed. Slechts één check konden wij niet kloppend krijgen. Even afwachten met welke tip de docent gaat komen. Wel bleek "ons" bedrijf wel wat fouten in hun jaarrekening te hebben. Dat maakte het voor ons wat lastiger, maar wij zijn er uit gekomen.
Voor International Financial Management moesten wat artikelen worden gelezen en eentje gepresenteerd, met wat aanzetten tot een discussie. Dit ging ook vrij aardig, volgens ons. Want wat de docent er van vond is mij een raadsel. Feedback op je presentatie krijg je namelijk niet.
Ik had aan het einde van de seminar wel verwacht dat je te horen kreeg wat goed was en wat beter zou kunnen. Maar blijkbaar kunnen de Zweden daar niet mee overweg of iets dergelijks... Wat je dan zo'n presentatie leert, it beats me...
Je wordt beoordeeld op die presentatie en je deelname in een discussie (draag je goede argumenten aan). In de zaal zitten altijd een paar Nederlanders en die hebben gelukkig niet zo veel moeite om hun mening te spuien, dus een discussie komt wel op gang.

Afgelopen zaterdag ben ik met een internationaal groepje naar een plaatsje Sigtuna gegaan. 3 Tsjechen, 2 Finnen, een Australiër, een Française en deze Hollander. Mij was verteld dat het historisch gezien een belangrijke plaats in Zweden zou zijn. Het was een klein stadje, waar eens per 2 uur een bus vertrok, met de nodige ruïnes en andere oude gebouwtjes. Leuk om even bekeken te hebben.













Verder was er natúúrlijk weer een feestje.
Maandagavond waren wij als Japanse introductiegroep uitgenodigd bij het Jamaicaanse team voor een preparty. Gezellig uiteraard. Wéér nieuwe Nederlanders ontmoet, uit verschillende plaatsen. Houdt het dan nooit op? :)
Daarna togen we naar een Nation/studentenvereniging waar een groot feest was en de andere groepen ook heen zouden gaan. Hier zou een bekende Zweedse apres-ski-band zou optreden. Een soort Gebroeders Ko van Zweden zeg maar.
Daar een leuk feestje gehad. Na dat feestje even kebab gegeten in tent aan de overkant van de straat en daar even aan de praat geraakt met twee Nieuw-Zeelanders en een Australiër. Het is nogal een internationale bedoeling in Uppsala.

Deze week lijkt verder vrij rustig, afgelopen maandag mijn enige college gehad, dus mijn weekend is min of meer al begonnen. Het kan dus zijn dat het volgende bericht iets langer op zich laat wachten.

Leuk overigens om via allerlei kanalen reacties te krijgen!

4 opmerkingen:

  1. Heb je je schaatsen ook bij je? Wat ik me verder afvraag, wat ben je kwijt voor een biertje in Zweden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom heten of zijn jullie een Japanse groep? Zomaar een naam vanwege het internationale karakter?
    Vervelend als je geen feedback krijgt op een presentatie. Van de feedback kun je ook weer wat leren, lijkt mij

    Gr van S-C

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anton,
    Ik heb geen schaatsen bij me, geeft niet, want ik vind schaatsen toch niets aan. :)
    Biertje kost in zo'n "nation"/studentenvereniging zo'n 2-2,50 euro.
    En zo'n nation is de meest gebruikelijke plek om uit te gaan.

    @S-C,
    Het thema van de introductie is Olympische winterspelen, daarin hebben ze 5 groepen gemaakt. Waaronder het Japanse Freestyle skiingteam en het Jamaicaanse bobsleeteam.
    Waarom die landen? Geen idee, waarschijnlijk omdat je dat leuk kan 'aankleden'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Ton.

    Schrijf nog eens iets! Alles goed daar, ligt er nog steeds sneeuw en is het lekker koud?

    BeantwoordenVerwijderen